کد خبر : ۲۲۲۱۴۷ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۲/۰۳ ساعت ۱۵:۲۳

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو:
جندی شاپورباستان ثبت جهانی خواهد شد/ دنیانظاره گراین گنجينه خواهد بود

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: در نوامبر 2017 جندی شاپورباستان ثبت جهانی خواهد شد و دنیانظاره گراین گنجينه ارزشمند خواهد بود.

 جندی شاپورباستان ثبت جهانی خواهد شد/ دنیانظاره گراین گنجينه خواهد بود

به گزارش خبرنگار شبکه خبری دز(دز ان ان)، سعدالله نصیری قیداری پیش ازظهرامروز سه شنبه در کنگره بین المللی جندی شاپوردزفول که در محل دانشگاه صنعتی جندی شاپوراین شهرستان برگزارشد، اظهارکرد: درطول دوسال گذشته شاهدتلاش و پیگیری های متعددی برای برگزاری این کنگره ازسوی دانشگاه جندی شاپوردزفول، وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده ایم.

وی افزود: برروی درب ورودي دانشگاه جندی شاپورباستان جمله علم و فضيلت برتراز زوربازو و شمشیراست هک شده که بایدبه این انتخاب زیبا احسنت گفت که از هزار و 800 سال پیش تاكنون نشان دهنده تمدن ايران بوده است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوی ايران فرق انسان و حیوان را درتولید علم و فرهنگ دانست و گفت: آموزش ، علم و فرهنگ آنقدرمهم است که اساس تاسيس یونسکونیز درهمین راستابوده است.

لزوم توجه به مقوله آموزش
نصیری قیداری بابیان اینکه بشرازابتدای تاریخ یادرحال جنگ بوده و یادرحال تدارک آن، تاکیدکرد: دلیل این امرنبود آموزش صحیح و درست درطول تاریخ بشر تاكنون بوده است ضمن اینکه با جنگ و سلاح نمی توان به صلح و امنيت رسیدبلکه اساس رسيدن به این مهم، آموزش است.

وی عنوان کرد: اگرهزینه هایی که صرف خریدسلاح وکشتارهای دسته جمعی در جهان می شد را بشربرای آموزش صرف می کرد اکنون هم معلم در جایگاهی بالا قرارداشت و هم تولیدعلم شتاب زیادی می گرفت و آموزش به بهترین شکل ممكن شکل گرفته بود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو بابیان اینکه هویت دانشگاه سازی  ايران قدمتی  هزار و 800 ساله دارد که این  یک افتخار بزرگ برای ملت مامحسوب می شود، گفت: درنوامبر 2017 قطعا با ثبت جهانی شدن این میراث گرانبها خبرهای خوشی را به مردم خوزستان خواهیم داد و دنیارا به نظاره جندی شاپورباستان خواهیم نشاند.

نصیری قیداری درادامه عنوان کرد: توانسته ایم تاكنون 9 اثرمکتوب را در برنامه حافظه جهانی، 10 اثرمعنوی را در فهرست میراث معنوی جهانی ، 33 نفرازمشاهیررا درفهرست بزرگداشت مشاهیرجهانی، 20 انبیه و محوطه تاریخی رادرمیراث فرهنگی و یک اثرطبیعی را درفهرست میراث طبیعی جهان قراردهیم و این ظرفيت های عظیم را به جهانيان نشان دهیم.

وی تصريح کرد: لیست بلندبالایی از ظرفیت های عظیم  کشوربرای ثبت جهانی شدن تا نیم قرن آینده نیزآماده شده است هرچندظرفیت های تاریخی،فرهنگی و طبیعی کشوربسیاربیشترازاینها است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ابراز امیدواری کرد که به برکت کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول، یونسکوی ايران و سایرنهادها و سازمانها بتواند چهره علمی و تمدن غنی کشوررا به خوبی به جهانيان نشان دهند.

به گزارش دز ان ان، نخستین کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول با حضور میهمانان خارجی و تعدادی از مسئولان ارشد کشور از جمله وزیرعلوم، تحقيقات و فناوری بهمراه سیدضیاهاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی خود، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی، محمدحسین طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، نماینده ولی فقیه درخوزستان و چندتن دیگر ازشخصیت های ملی و مسؤولان استانی و شهرستانی صبح امروز سه شنبه در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول برگزارشد.

علاوه برسخنرانی های متعدد، پخش کلیپ معرفی دزفول، کلیپ معرفی دانشگاه صنعتی جندی شاپور و کلیپ مستند کاوش های باستان شناسی درمحوطه جندی شاپورازآیتم های اجراشده دراین کنگره بود.

افتتاح دانشکده برق و کامپیوتردانشگاه صنعتی جندی شاپور، بازديد ازدانشگاه و جلسه هيئت رئيسه دانشگاه نیزازدیگر آیتم های صورت گرفته پس از اجرای این کنگره بود.

در دومين روز این کنگره علی اکبرولایتی و محمدرضامخبردزفولی بعنوان میهمانان  ویژه آن وارد شهرستان دزفول خواهند شد.

برچسب ها: سعدالله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوی ايران